Monday, February 20, 2012

PUTRAJAYA SASAR BANDAR HIJAU PERTAMA 2017

PUTRAJAYA: Perbadanan Putrajaya (PPj) sedang dan akan melaksanakan pelbagai program bagi membolehkan Putrajaya muncul sebagai bandar hijau pertama di Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang.



Pada masa sama, Samsudin berkata, PPj mensasarkan kadar kutipan harian sisa pepejal untuk program kitar semula dijangka meningkat kepada 20 peratus menjelang 2017.

Matlamat itu bukan mustahil kerana kadar penyertaan orang ramai termasuk penduduk, jabatan kerajaan dan pihak sekolah terhadap program kitar semula di Putrajaya semakin meningkat setiap tahun. Ini terbukti apabila kadar kutipan bahan kitar semula (BKS) mencatatkan peningkatan iaitu 235 tan (2005) kepada 1,260 tan pada 2010 serta meningkat kepada 1,404 tan, pada 2011 iaitu peningkatan 10.4 peratus atau purata 4.2 tan sehari .

Peningkatan ini adalah sejajar dengan usaha dan kempen kesedaran kitar semula berterusan diadakan PPj dengan pihak terbabit kepada kumpulan sasar termasuk penduduk, jabatan, agensi kerajaan, sekolah dan peniaga. Mengulas lanjut, Samsudin berkata, berdasarkan rekod pengumpulan sepanjang 2011, kutipan sampah jenis kertas adalah paling tinggi dengan mencatatkan sebanyak 1,239 tan iaitu 88 peratus kutipan bahan kitar semula, manakala selebihnya ialah terdiri daripada bahan plastik, besi, kaca, aluminium dan sisa buangan elektronik atau 'e-waste'.

Beliau berkata, kutipan terbesar dikutip dari kawasan kompleks bangunan kerajaan dan swasta iaitu 44 peratus, manakala selebihnya 56 peratus BKS dikutip dari Pusat Kitar Semula tetap atau bergerak, kawasan perumahan, sekolah dan lain-lain. Walaupun dari jumlah pengumpulan dicatatkan agak tinggi berbanding bandar lain khususnya Lembah Klang, nisbahnya masih rendah berbanding jumlah sisa pepejal terhasil di bandar ini.

Bagi tahun 2011 sebanyak 13,500 sisa pepajal dikutip dari sekitar Putrajaya kadar kitar kutipan bahan kitar semula adalah rendah iaitu kira-kira 10.4 peratus daripada sisa pepejal terhasil. Jadi kita masih jauh daripada sasaran nisbah 20 peratus BKS daripada sisa pepejal. Bagaimanapun, pujian seharusnya diberikan kepada warga Putrajaya yang mula menunjukkan kesedaran mengenai amalan kitar semula ini.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment