Sunday, February 19, 2012

RM397J UNTUK TANAMAN SEMULA

IPOH: Sebanyak RM397 juta diperuntukkan bagi membangunkan kawasan seluas 50,000 hektar di seluruh negara dengan program tanam semula getah sepanjang tahun ini, yang akan disertai oleh 30,000 hingga 40,000 pekebun kecil getah.


Peruntukan itu adalah sebahagian daripada sejumlah RM1.8 bilion diberikan Kerajaan Pusat kepada Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) bagi melaksanakan pelbagai aktiviti sepanjang tahun ini, termasuk meningkatkan pendapatan golongan terbabit. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata ketika ini peserta RISDA menjangkau 360,000 orang dengan bilangan isi rumah mencecah 1.5 juta.

Merekaberharap dengan langkah yang kita lakukan, kita dapat meningkatkan pendapatan masyarakat pekebun kecil, yang dulunya dalam lingkungan RM1,000 sebulan kepada sehingga RM2,500 (sasaran 2015). Walaupun begitu, sudah ada antara mereka mencapai sasaran RM2,500 sebulan dan itulah harapan kita.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan sijil penghargaan kepada 522 PMR, yang banyak memainkan peranan sebagai penghubung antara pekebun kecil dan RISDA. Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar, Pembasmian Kemiskinan dan Perladangan negeri, Datuk Saarani Mohamad dan Ketua Pengarah RISDA, Datuk Wan Mohamad Zuki Mohamad.

Mohd Shafie berkata, usaha membantu pekebun kecil getah di negara ini akan diteruskan melalui pendekatan, teknik dan teknologi baru serta pemberian insentif tertentu supaya produktiviti dapat ditingkatkan. Beliau juga mahu RISDA bukan saja melebarkan sayapnya ke Sabah dan Sarawak, malah ke luar negara dengan mempelbagaikan aktiviti, termasuk meneroka bidang hartanah untuk memastikan kewangan agensi itu lebih kukuh, selain dapat mewujudkan peluang pekerjaan kepada generasi kedua dan ketiga peneroka.

Beliaumahu aktiviti dipelbagaikan, tetapi tumpuan utama RISDA tidak boleh lari kepada getah untuk memastikan penanaman getah di negara kita kekal dan kita menjadi pengeluar terbesar di dunia. Dalam pada itu, Mohd Shafie berkata, RISDA menyasarkan RM300 juta sebagai dividen untuk diagihkan kepada pesertanya tahun ini berbanding RM179.6 juta tahun lalu.

Mengenai RTC, katanya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dijadualkan merasmikan pusat berkenaan pada 18 Februari ini, yang bertujuan membantu masyarakat luar bandar dan melengkapkan transformasi kawasan luar bandar.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment