Monday, August 1, 2011

BIOMETRIK

Biometrik adalah sains dan teknologi pengukuran dan analisis data biologi. Dalam teknologi maklumat, biometrik merujuk kepada teknologi yang mengukur dan menganalisis ciri-ciri tubuh badan manusia, seperti DNA, cap jari, retina mata dan irises, corak suara, corak muka dan ukuran tangan , untuk tujuan pengesahan.

Tanya soalan biometrik anda di ITKnowledgeExchange.com

Pengesahan oleh biometrik

pengesahan menjadi semakin biasa dalam sistem keselamatan korporat dan awam, elektronik pengguna dan titik jualan ( POS ) aplikasi. Di samping itu untuk keselamatan, penggerak di sebalik pengesahan biometrik telah kemudahan.

Peranti biometrik, seperti fingerscanners, terdiri daripada:

  • A peranti pembaca atau pengimbasan
  • Perisian yang menukarkan maklumat yang diimbas ke dalam bentuk digital dan membandingkan mata perlawanan
  • Pangkalan data yang menyimpan data biometrik untuk perbandingan

Untuk mengelakkan kecurian identiti , data biometrik biasanya disulitkan apabila ia dikumpulkan. Berikut adalah bagaimana kerja-kerja pengesahan biometrik pada hujung belakang: Untuk menukarkan input biometrik, satu aplikasi perisian yang digunakan untuk mengenal pasti titik tertentu data sebagai mata perlawanan. Titik-titik yang hampir sama dalam pangkalan data diproses menggunakan algoritma yang menterjemahkan maklumat tersebut ke dalam nilai bernombor. Nilai pangkalan data berbanding dengan input biometrik pengguna akhir telah dimasukkan ke dalam pengimbas dan pengesahan sama ada diluluskan atau ditolak.

Penyumbang (s): Lennard-Peter Sutherland
Ini kali terakhir dikemaskini pada Oktober 1998

No comments:

Post a Comment