Monday, August 1, 2011

JAMBATAN BARU TAHAN GEMPA


jambatan

GEORGETOWN: Struktur Jambatan Kedua Pulau Pinang sepanjang 23 kilometer yang menghubungkan Seberang Prai dengan bahagian pulau di negeri ini mempunyai keupayaan menampan kesan gempa bumi menerusi penggunaan


teknologi unik dikenali sebagai galas getah redaman tinggi (HDRB), sekali gus melindunginya daripada kerosakan.

Peralatan inovatif ilham pakar tempatan itu bukan saja berupaya melindungi struktur jambatan, tetapi juga isi kandungan dalam struktur dan penggunaannya amat berguna untuk pembinaan yang kritikal. Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata teknologi yang pertama kali digunakan dalam kerja pembinaan di negara ini berupaya melindungi struktur jambatan bernilai RM4.5 bilion itu daripada mengalami kerosakan akibat kesan gempa bumi. HDRB adalah peralatan inovatif untuk melindungi bukan saja struktur tetapi juga isi kandungan dalam struktur dan penggunaannya amat berguna untuk pembinaan yang kritikal serta boleh digunakan pada masa depan.

Beliaubangga apabila teknik yang diilhamkan oleh anak Malaysia digunakan dalam pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang ini. Hadir sama, Pengarah Urusan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), Datuk Prof Dr Ismail Mohamed Taib.

Dalam pada itu, Abdullah berkata, kerja pembinaan jambatan menghubungkan Batu Kawan, Nibong Tebal dan Batu Maung, di sini, kini siap 54 peratus dan dijangka siap sepenuhnya mengikut jadual pada November 2013.Beliau amat berpuas hati dan gembira dengan kerja pembinaan berjalan mengikut jadual ditetapkan dan tunggulah apabila Jambatan Kedua ini siap ia bakal menjadi sebuah jambatan yang amat cantik.

Pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang mempunyai tiga pakej dengan pakej satu bernilai RM2.2 bilion membabitkan kerja pembinaan tapak, struktur asas dan gerbang yang dijangka siap pada Mei 2012. Pakej dua membabitkan kontrak bernilai RM1.55 bilion bagi pembinaan struktur mega pula dijangka siap pada 2013, manakala bagi pakej ketiga bernilai RM750 juta akan diumumkan kelak. Pembinaan pakej satu dilaksanakan oleh CHEC Construction (M) Sdn Bhd, manakala pakej dua oleh UEM Builders Bhd.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment