Monday, August 1, 2011

FIRMA UBAT DIARAH TARIK BALIK ANTIBIOTIK


antibiotik2

HONG KONG: Hong Kong mengarahkan GlaxoSmithKline menarik balik dari pasaran sejenis antibiotik digunakan untuk merawat jangkitan kepada kanak-kanak, berikutan ubat itu mengandungi aditif


kimia dan mengancam mahu menyaman syarikat farmasi gergasi itu.
Jabatan Kesihatan wilayah autonomi China itu berkata ujian mendapati tablet antibiotik Augmentin keluaran syarikat Britain berkenaan mengandungi beberapa ‘plasticiser’ (bahan yang dicampur untuk melenturkan plastik), termasuk ‘diisodecyl phthalate’ (DIDP), yang menimbulkan kebimbangan terhadap kualitinya.
Bagaimanapun jabatan itu berkata jumlah kandungan pelentur plastik dalam ubat itu tidak mendatangkan bahaya jika diambil mengikut dos disarankan.
Pihak berkuasa itu berkata ia akan mendapatkan nasihat Jabatan Kehakiman berhubung kemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap GlaxoSmithKline (GSK). Oleh kerana GSK tidak dapat menawarkan penjelasan yang memuaskan berhubung sumber pelentur plastik itu, kualiti produk itu diragui.
Dalam satu kenyataan, syarikat farmasi itu berkata ia akan melancarkan siasatan ‘segera dan menyeluruh’ untuk mengenal pasti sumber aditif berkenaan. GSK tidak secara sengaja menggunakan sebarang plasticiser dalam Augmentin.

Syarikat itu berkata jumlah kandungan plasticiser yang dikesan adalah lebih rendah daripada jumlah yang dianggap bahaya kepada manusia oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat dan Eropah.

Bulan lalu, pihak berkuasa di Hong Kong memerintahkan penarikan balik antibiotik Augmentin dalam bentuk sirap setelah mengesan kandungan tinggi DIDP.

Ia memberi amaran pengambilan DIDP pada jumlah yang besar untuk tempoh yang panjang boleh menjejas hati.

Disunting Daripada Berita Harian

No comments:

Post a Comment